Gondolatok a gáz árával kapcsolatban
A MHL néhány napja egy
rövid megjegyzésben már foglalkozott a gáz árának emelésével
és az azokhoz kapcsolódó ellenzéki reakciókkal.
Most azonban egy alaposabb
elemzést adunk közre, mert az a véleményünk, hogy nemcsak a kritikai megjegyzések
nem indokoltak, hanem a kormány által elfogadott emelés két fontos szempont
alapján is túlzottnak látszik.
Nézzük előbb a kritikai észrevételeket.
Ezeket a HVG július 1-jén megjelent cikke alapján foglaljuk össze. (Az
ellenzéki politikusok is lényegében ezeket az érveket használták, nincs
értelme külön is foglalkozni velük.)
-
A kormány a Mollal fizetteti
meg antiinflációs és szociálpolitikai programjának árát.
-
Az idei évre alultervezték az
inflációt, a 6 százalékos mérték tarthatatlan.
-
A világpiacon a gázárak drasztikusan
emelkedtek.
-
A kormány azt az illúziót kelti,
hogy képes a világpiaci hatásokat a határon megállítani.
-
A piaci árak bevezetésének halogatása
a jövőben - legkésőbb az EU-ba való belépéskor - elviselhetetlen terheket
jelent majd a lakosságnak is.
Az ellenérvek tételesen cáfolhatók.
-
Szinte tankönyvi adat, hogy
a kormányok ármegállapító intézkedései komolyan befolyásolják az inflációs
várakozásokat. Ezért a kormánynak kötelessége legalább a számított infláció
szintjén vagy az alatt tartani az általa megállapított árak emelkedését,
ellenkező esetben maga is növeli az inflációt. Az infláció megfékezése
egyébként a gazdaság minden szereplőjének, így a Molnak is érdeke.
-
Az inflációt mindig alul kell
tervezni, mert a reálfolyamatok mellett az infláció jelentős mértékben
várakozásból áll.
-
A világpiaci árak emelkednek
ugyan, de a Mol 20 százalékban itthonról szerzi be a gázt, nagyobbrészt
pedig Oroszországból. Az üzleti titokként kezelt beszerzési ár alacsonyabb,
mint a számított.
-
Nem a kormánynak kell tehát
a világpiaci árakat a határon megállítani, hanem a Molnak kell tisztességes
és költség alapú ármegállapítást bevezetni.
-
A árakat nemcsak a nyersanyag
beszerzési ára szabja meg, hanem a további költségek is. Ide tartoznak
a bérek, - s ezen a téren a Molnak nyilván komoly versenyelőnye van a nyugati
cégekhez képest, - s a feldolgozás költségei. Ha a kormány engedné, hogy
a nyersanyag ár estleges emelkedésének minden terhét a fogyasztóra hárítsa
a cég, fejleszteni, hatékonyságot javítani soha nem fog. A piaci árak egy
másik komoly tényezője a fizetőképes kereslet. A lakossági fogyasztó a
mai jövedelmi helyzetben nem képes a Mol által kért 30-40 százalékos emelést
elviselni. Az EU csatlakozás szempontjából a lakossági ár nem túl jelentős.
Az okozhat problémát, ha a magyarországi gázár a nagyfogyasztóknak indokolatlan
versenyelőnyt jelent. Ennek kezelésére több megoldás kínálkozik, nem kell
a lakosság terhelésével megoldani a kérdést.
A kirobbant vita politikai nyertese
a kormány. Az ellenzéki, sajtóbeli támadások ugyanis közvetve cáfolják,
hogy a kormány csak a gazdagok érdekeit védi, s nem törődik a szegényekkel.
Az elmúlt tíz év gázemeléseinek története azt bizonyítja, hogy a lakosságra
a legtöbb tehet épp a szocialista kormány rakta.
A Horn-kormány alatti gázáremelések
jóval az infláció fölötti bevételt eredményeztek a MOL-nak, a közölt ábrából
láthatóan ez a többletjövedelem 2001 elejére szűnik meg. A kormány a most
bevezetett 12 %-os emeléssel ismét azon a szinten tartja az inflációhoz
képest a gázárat, mint ahogy azt az előző kormánytól átvette. Értehető,
hogy esze ágában sincs eladnia a MOL-nak az úgymond veszteséges üzletágat.
A kormány kilátásba helyezte, hogy
jövőre 5 %-os gázáremelést engedélyez. 2000 és 2001. január elseje között
12 %-os lesz az emlés, és ha az 5 %-os emelésre is az idei példának megfelelően
egy évközepi 10 százalékos emelési formát választják, 2002. január 1-jén
két évre visszamenőleg 22 %-os, tehát jóval a halmozott infláció fölötti
emeléssel kell számolnunk.
Mindezeket figyelembe véve megfontolandó,
sort kell-e egyáltalán keríteni 2001 folyamán bármilyen mértékű emelésre.
Vissza
a kezdőlapra