Nem bosszankodunk,
de....
Megjegyzések
a Kovács-interjúhoz
„...
mi 20 százalékos nyugdíjemelést ígértünk 1999-re, (a vezető kormánypárt)
nem hajtotta végre a törvényben rögzítetteket, s 52 milliárdot a nyugdíjasokon
takarított meg a költségvetésnek.”
Kovács
nem állította, hogy végre is hajtották volna az ígért nyugdíjemelést 1999-ben,
ha kormányon maradnak, s főként.arról nem szólt, hogy minek a terhére hajtották
volna végre.
„...
a gazdasági növekedés kétharmadát lehetne felhasználni a bérek rendezésére.”
Ez
akár igaz is lehetne. Kovács azonban – bár nem közgazdász – itt óvatosan
bánik a fogalmakkal: a „gazdasági növekedés” nem elég pontos kifejezés.
Nem határozza meg továbbá azt sem, hogy melyik országban lehetne a növekedést
a bérek rendezésére felhasználni. A „növekedés” jelentheti a GDP („bruttó
hazai termék”) növekedését, ekkor azonban Kovács kijelentése nem igaz,
mert a Magyarországon létrejövő GDP jelentős része külföldiek tulajdonába
kerül. Az itt bekövetkező növekedést tehát jórészt más országokban (a külföldi
tulajdonosok hazájában) lehetne a bérek növekedésére felhasználni. A hazai
bérek növekedésére a GNI (”bruttó nemzeti termék”) használható fel, amely
azonban lassabban nő, mint a GDP, s az általa lehetővé tett béremelkedés
valójában megközelíti a Kovács által említett mértéket.
„...
jelentős összegeket kell befektetni az oktatásba. Ma a magyar gazdaság
helyzete ezt lehetővé teszi, 1994 és 1998 között erre sajnos nem volt módunk,
mert akkor a szakadék széléről kellett a gazdaságot visszarángatni.”
A
„szakadék széle” 1994-ben: a GDP 3 százalékos (1995-ben 1,5 százalékos,
1996-ban 1,3 százalékos),
az
ipari termelés 9,6 százalékos (1995-ben 4,6 százalékos, 1996-ban 3,4 százalékos)
növekedése volt,
az
infláció 18,8 százalékos mértéke (1995-ben 28,2 százalék, 1996-ban 23,6
százalék) volt.
„...
amikor 1994-ben átvettük a kormányzást, a költségvetés hiánya a nemzeti
össztermék majdnem 10 százalékát tette ki, a külkereskedelmi mérleg deficitje
több mint 4 milliárd dollár volt évente, hogy a folyó fizetési mérleg hiánya
meghaladta a 3 milliárd dollárt, hogy a külföldi adósság 21 milliárd dollárt
tett ki. Az MSZP-SZDSZ kormányzás négy éve alatt a fenti adatok felére-harmadára
olvadtak.”
Az
állami költségvetés hiánya 1994-ben a GDP 7,5 százalékát, 1998-ban 4,1
százalékát tette ki. Az államháztartás egyenlege (a központi költségvetés
a társadalombiztosítási alapokkal és az önkormányzatokkal együtt számítva)
1994-ben a GDP 9,5 százaléka volt (Kovács László nyilván erre célzott),
1998-ban már csak 4,7 százaléka. E két adat közül az utóbbi négy év alatt
valóban „a felére olvadt”, az előbbi azonban nem egészen – az így keletkezett
társadalmi deficit (többek között éppen az oktatásban) azonban hosszú évekre
elhúzódó, súlyos gondokat okoz, súlyosabbakat, mint amilyeneket a költségvetési
hiány jelentett.
A
külkereskedelmi mérleg deficitje 1994-ben 3,6 milliárd dollár, 1998-ban
2,4 milliárd dollár volt, a folyó fizetési mérleg 1994-ben 3,9 milliárd
dollárt, 1998-ban 2,3 milliárd dollárt tett ki. Egyik sem haladta meg 1994-ben
a 4 milliárd dollárt, és egyik sem csökkent még a felére sem, nemhogy a
harmadára.
Az
ország bruttó külföldi adóssága 1994-ben 28,5 milliárd, 1998-ban 23,2 milliárd
dollár, az ország nettó külföldi adóssága 1994-ben 18,9 milliárd, 1998-ban
8,9 milliárd dollár volt. A Kovács által említett 21 milliárd félreértés
(vagy félrehallás) lehetett. Az adósság mindemellett tényleg jelentősen
csökkent a négy év alatt – de tudjuk, miért: a lakosság reáljövedelme ez
alatt 8-9 százalékkal esett vissza, s a nemzeti vagyon jelentős részét
külföldi kézre adták. Így könnyű az adósságot csökkenteni.
Bonifert
Donát