![]() |
|
ALÁÍRÁSGYÛJTÉS az 1990. évi IV. törvény módosításáról szóló T/3261 sz. törvényjavaslat támogatására A vallásszabadság alapvetõ jog, mely az emberi jogok között kitüntetett helyet foglal el. Az Alkotmány fokozott védelemben részesíti e jogot, azon alapjogok közé sorolva, melynek gyakorlása még rendkívüli illetve szükségállapot idején sem korlátozható. Az Alkotmány illetve az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata alapján a vallásszabadság azon jogok közé tartozik, mely csak más alkotmányos jog vagy alkotmányos érték érdekében korlátozható, amennyiben a korlátozás az elérni kívánt célhoz szükséges és mértéke a céllal arányos. A lelkiismereti és vallásszabadságról valamint az egyházakról szóló törvény (a továbbiakban: törvény) elõkészítése a nyolcvanas évek végén kezdõdött, még az Állami Egyházügyi Hivatal keretében. Az Országgyûlés végül is 1990 elején fogadta el - akkor - alkotmányerejû törvényként. A törvény módosításához az Alkotmány jelenlegi rendelkezése szerint a jelenlévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazata szükséges. A törvény alapvetõen hozzájárult a lelkiismereti és vallásszabadság jogának biztosításához és így a vallási közösségek, vallásfelekezetek, egyházak (a továbbiakban: egyházak) szabad mûködéséhez. Bár a törvény alapjaiban kiállta az idõk próbáját, az elfogadása óta eltelt évtized megmutatta hiányosságait is. Alapvetõ, strukturális változtatásra tehát nincsen szükség, de a törvény kisebb léptékû kiigazítására igen, hogy a vallásszabadság jogával - különösen az egyházi státusszal - való visszaélések megelõzhetõk, kiszûrhetõk és kezelhetõk legyenek. Az Európa Tanács Parlamenti Közgyûlésének 1178-as (1992. február 5.) és 1412-es (1999. június 22.) ajánlása fölhívja a figyelmet arra, hogy "szektatörvények" nem kívánatosak, mivel a vallásszabadság csorbításához és a kisebb vagy újabb vallási közösségek marginalizálásához, mûködésük korlátozásához vezethetnek. Az ajánlások szorgalmazzák, hogy a meglévõ jogi eszközöket vessék be a tagállamok a "vallási, ezoterikus vagy spirituális csoportok illegális tevékenysége" ellen, továbbá, hogy támogassák olyan szervezetek létrejöttét, melyek segítséget tudnak nyújtani "vallási, ezoterikus vagy spirituális csoportok áldozatai és az áldozatok családtagjai számára, különösen a kelet- és közép-európai országokban". Az Európai Unió Parlamentjének 1996. február 29-én kelt állásfoglalása arra szólítja föl a tagállamok kormányait, hogy "kellõ megfontoltsággal adományozzák az adókedvezményt és jogi védelmet biztosító vallási szervezeti státuszt, illetve indokolt esetben vonják azt meg a titkos vagy büntetendõ gyakorlatot folytató csoportosulásoktól". Az állásfoglalás szintén a meglévõ jogi eszközök bevetését szorgalmazza a törvénytelen tevékenységet folytató "kultuszok" ellen, és szorgalmazza a jelenséggel kapcsolatos információcsere fokozását. Az egyházak státuszával kapcsolatban feszültségek alapvetõen két szempontból léptek föl:
Az Alkotmány és a nemzetközi emberi jogi egyezmények mindenki számára biztosítják a szabad vallásgyakorlás jogát. Ez magában foglalja nem csak az egyéni és magánkörben történõ vallásgyakorlás, de a meggyõzõdés közösségi, nyilvános kifejezését is. Míg a vallás szabad gyakorlatáról szóló 1895. évi XLIII. tc. a szabad, nyilvános, közös vallásgyakorláshoz még megkövetelte az adott felekezet elismertségét, az Alkotmány ma ilyen megkötés nélkül védi a vallásszabadságot. Az egyházi státusz tehát semmiképpen nem feltétele a közösségi vallásgyakorlásnak: az egyházak státuszának és a közösségi vallásgyakorlás szabadságának semmi köze nem lehet egymáshoz. A státusz hiánya nem érintheti a mûködés szabadságát, így az egyházi státuszhoz tehát nem kapcsolhatók olyan jogok, melyek vallásszabadság érvényesülésének elengedhetetlen tényezõi. A törvény nem is az egyházak alapítását szabályozza, hanem nyilvántartásba vételüket, mellyel jogi személyiséget nyernek. A javaslat az egyházak nyilvántartásba vételénél figyelembe veendõ szempontok és a nyilvántartásból való törlésénél követendõ eljárás új szabályozása mellett rendezi a különbözõ egyházi jogi személyek státuszát, megszüntetve az e területen kialakult jogbizonytalanságot, rendezi az ügyészség szerepét a törvénysértõ tevékenységet folytató egyházak elleni perekben és tisztázza az egyházak egyenjogúságának kérdését. |