|
RÉSZLETES INDOKLÁS Az 1. §-hoz A törvény eddig nem határozta meg sem pozitív, sem negatív szempontok alapján, hogy mit tekint, illetve mit nem tekint vallási tevékenységnek. A törvény szabálya nem a vallás tudományos fogalmának leírására törekszik és nem korlátozza a vallásszabadság alapvető joga által alkotmányos védelem mellett folytatható vallási tevékenységet, hanem körülírja azokat a jellemzőket, melyek arra érdemesítenek egy csoportot, hogy fokozott védelem és különböző sajátos jogok birtokába jusson. Természetesen a sajátos státusz elnyerésének hiánya nem akadálya az e törvény adta keretek közé nem illeszthető vallás szabad gyakorlásának sem, amennyiben az ilyen vallás nem folytat törvénytelen tevékenységet. A nyilvánvalóan nem vallási jellegű csoportok számára az egyházi jogi személyiséget nem szabad hozzáférhetővé tenni. A (4) bekezdésben felsorolt tevékenységeket természetesen másodlagos jelleggel vallási közösségek is folytathatják, ezek a tevékenységek azonban nem minősülnek a törvény értelmében vett vallási tevékenységnek. Az olyan szervezetek, melyek elsődlegesen ilyen tevékenységet folytatnak, azaz nem a vallási tevékenységük az elsődleges, nem működhetnek egyházként. Az elsődlegesen nem vallási tevékenységnek minősülő tevékenységet folytató csoportok más szervezeti formában működhetnek. A 2. §-hoz A nyilvántartásba vételi gyakorlat egységességének biztosítására szükséges, hogy az országban csak egy bíróság foglalkozzon ezzel a speciális szakismereteket igénylő kérdéssel. Szemben a cégek és a társadalmi szervezetek nyilvántartásba vételével, egyház nyilvántartásba vételére ritkán kerül sor, és a nyilvántartásba vételét kérő szervezet vallási jellegének megítélése speciális szakismeretet igényelhet (amennyiben ennek megítélése jogvitát vált ki, a bíróság megfelelő szakismerettel rendelkező személyt rendelhet ki szakértőként a polgári peres eljárás szabályai szerint). A célkitűzése vagy meghatározó gyakorlata szerint nyilvánvalóan nem vallási tevékenységet folytató csoport egyházkénti nyilvántartásba vételét a bíróságnak meg kell tagadnia. Amennyiben ilyen csoport mégis egyházként nyilvántartásba került volna, ügyészi keresetre, peres eljárásban a nyilvántartásból törölni kell. A korábbi szabályoknak megfelelően az egyház alapszabályának vagy belső törvényének, szabályzatának tartalmaznia kell az egyház nevét, székhelyét és szervezeti felépítését. Az egyház elnevezése a már nyilvántartásba vett egyház elnevezésével nem lehet azonos vagy összetéveszthető. A 3. §-hoz A hittételek (vallási tanok összefoglalása) csatolásának követelménye nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a bíróság a 8. §-ban meghatározott követelmények és tilalmak fennállása ügyében határozni tudjon. Ugyanakkor a hitelvek nyilvánosságra hozatalának követelménye elősegíti a társadalmi nyilvánosságot is. A 4. §-hoz Amennyiben az alapítók nem tesznek eleget a nyilvántartásba vétellel kapcsolatos formai követelményeknek, úgy a nyilvántartásba vételt meg kell tagadni. Az alapítók - a hiányosságok értelemszerű pótlása mellett - fellebbezéssel élhetnek e határozat ellen, de fellebbezéssel élhet az ügyész vagy más érintett is (így adott esetben olyan más egyház, melynek a 9. § (3) bekezdésében biztosított névkizárólagossághoz való jogát az új egyház nyilvántartásba vétele sértené). Az 5. §-hoz A törvénymódosítás egyértelmű szóhasználattal megkülönbözteti az egyházat és az egyéb egyházi jogi személyeket. Az egyházi jogi személyek közül csak az egyházak vallásos célra létesülő önálló szervezetei kerülnek bírósági nyilvántartásba. Az egyházak önálló képviseleti szervvel rendelkező szervezeti egységei, melyek az egyházak belső rendelkezései alapján rendelkeznek jogi személyiséggel, bírósági nyilvántartásban nem szerepelnek, ezeket az egyház saját belső joga ruházza föl jogi személyiséggel. Az ilyen jogi személyeket az egyház tartja nyilván megfelelő formában és szükség esetén az egyház ad igazolást a jogi személyiség létéről vagy a képviseletre jogosult személyéről. Az egyházi jogi személyek másik csoportja az egyház vallásos célra létesülő önálló szervezete, melynek jogi személyisége a bírósági nyilvántartásba vétellel keletkezik. A nyilvántartásba vételre az egyházak nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni (így ezen egyházi jogi személyek nyilvántartásba vétele is a Fővárosi Bíróság kizárólagos illetékességébe tartozik). Az egyházi jogi személyiség e két lehetséges formája közül az egyház választja ki a számára megfelelőbbet szervezetei számára, azaz a - törvényi feltételek teljesítése esetén - az egyház dönt arról, hogy egyes szervezeteit szervezeti egységként maga ruházza föl jogi személyiséggel, vagy önálló szervezetként a bíróságon nyilvántartásba veteti őket. Ilyen egyházi jogi személynek minősülő szervezetek vagy intézmények nem csak szigorúan vett vallási célra hozhatók létre, hanem közcélok ellátására is, azonban olyan célokra, melyek sem vallási, sem közcélnak nem minősülnek (így a gazdasági vagy a politikai tevékenység) egyházi jogi személy nem hozható létre. A 6. §-hoz Az egyházak, mint sajátos jogi személyek magától értetődően egyenjogúak. A vallásszabadság mértékében és az ehhez kapcsolódó jogok tekintetében az állam nem tehet különbséget. A vallási és világnézeti kérdésekben semleges állam nem illetékes a különböző vallások és egyházak közötti különbségtételre, különösen nem hittételeik alapján. Azonban a jogalkotó nem hagyhatja figyelmen kívül az egyházak között ténylegesen meglévő társadalmi (azaz "külső" jellegű) különbségeket. Az ilyen különbségtételt az Alkotmánybíróság - az egyházak egymástól eltérő társadalmi szerepét figyelembe véve - nem ítélte alkotmányellenesnek. Az új rendelkezés az Alkotmánybíróság korábbi határozatainak megfelelő formában a fennálló helyzet pontosabb megfogalmazása, mely egyértelművé teszi, hogy van lehetőség arra, hogy a különböző ágazati törvények az egyházak közötti különbségeket megfelelően figyelembe vegyék, ugyanakkor egyértelművé teszi azt is, hogy csak a vallási közösségek társadalmi szerepéhez kapcsolódó kérdésekben tehet a jogalkotó közöttük különbséget, míg például hitelvi alapon, vagy a vallásszabadsághoz kapcsolódó kérdésekben nem. E két szféra elkülönítése a jogalkotó felelőssége, melyet végső soron az Alkotmánybíróság ítél meg. Az egyházak társadalmi szerepe szempontjából adott esetben figyelembe vehető lehet az egyházi szervezet működésének ideje, mérete, tevékenysége vagy szerepvállalása közfeladatok átvállalása terén. A 7. §-hoz Amennyiben olyan egyházi jogi személy követ el törvénysértést, mely bírósági nyilvántartásban nem szerepel, úgy az ügyész ezen egyházi jogi személy ellen indít pert. Az egyház, illetve a 13. § (3) bekezdése szerinti egyházi jogi személy törvénysértése esetén követendő eljárást a törvény 20. §-a tartalmazza. A 8. §-hoz Egyház vagy egyházi jogi személy peres eljárás nyomán történő törlése csak olyan egyházi jogi személyek esetében képzelhető el, melyek bírósági nyilvántartásban szerepelnek. A törvény gondoskodik az ügyészség feladatának ellátásához legszükségesebb adatok hozzáférhetőségéről, anélkül, hogy az egyházakat általános jelleggel a törvényességi felügyelet körébe vonná. Az eddigi szabályozást fenntartva a bíróság törli a nyilvántartásból az olyan egyházat, mely tevékenységével felhagyott, abban az esetben is, ha ezt a megszűnő egyház maga nem is kéri. A rendelkezés kiegészül azzal, hogy a bíróság a törlést ügyészi kereset alapján teszi meg. Amennyiben az eljárás egyház jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége vagy egyház vallásos célra létesülő önálló szervezete ellen folyik, a bíróság ezt az egyházi jogi személyt hívja fel a jogsértő tevékenység megszüntetésére, azonban e felhívásról az egyház magyarországi legfelsőbb szervét is értesíti. A 9. §-hoz Az egyházak és egyházi jogi személyek egységes nyilvántartása végett a megyei bíróságok a vonatkozó adatokat megküldik a Fővárosi Bíróságnak. A 10. §-hoz A hatálybaléptető és átmeneti rendelkezések megfelelő felkészülési időt biztosítanak mind a nyilvántartásba vételi eljárás alatt álló, mind a már nyilvántartásban szereplő egyházak számára. |