A Népszabadságban minap megjelent cikkemre erőteljes válaszokat vártam. Irodámba négy telefon futott be, mindn a négyen köszönték az írást, hárman nem voltak hajlandók nevülket megadni, de mind a négyen keveselték a cikkben körvonalazott és a szekták számára nem előnyös lépéseket. Határozott, a szekták terjedését megállító kormányzati lépéseket vártak. Március 31-én azután megjött az első nyomtatot reakció is, ugyancsak a Népszabadságban. Erre az írott sajtóban akkor akarok reagálni, ha kiderül, szélesebb medrű vita bontakozik-e ki a téma körül, vagy ez lesz az egyetlen, amelyre válaszolni lehet. Itt a M-H-L képernyőjén sem megyek most bele a vitába, csak olvasóink számára közzéteszem az említett irományt. Örülnék, ha olvasóink reagálnának rá. Csak érdekesség, de még két a témával foglalkozó írás jutott el hozzám, tanulságképp ezeket is hozzáférhetővé teszem.
Surján László cikkének címét
olvasva (Törvénysértő szekták, március 23.) az
ember önkéntelenül felkiált, mint a sivatagi vándor, ha vizet emlegetnek:
hol? A fideszes honatya az általánosságok homályába burkoltan arról ír,
hogy demokráciánkra és európaiságunkra veszélyt jelent a vallási szekták
fenyegetése. De tíz év már elegendő ahhoz, hogy rögzítsük: közéletünkben
a veszélyes, szervezett vallási fanatizmus nem mutatható ki. Az az átfogó
veszélyeztetés, amelyet a politikai jobboldal 1990 óta látni és láttatni
akar, nem létezik. A miskolci Deszkatemplom felgyújtói vagy a minap gyermekét
„belső sugallatra” lemészároló apa magányos, lelkileg sérült emberek, borzalmas
tettük mögött hiába keresnénk vallási közösségeket, melyek korlátozásával
mindez megelőzhető lett volna. 1997-ben a felborogatott máriabesnyői stációszobrok
láttán több jobboldali politikus azonnal katolikusellenes szekták provokációját
kiáltotta, majd kiderült, hogy csak részeg vandálokról volt szó, kiknek
tettébe még csak bele sem lehetett magyarázni vallási indíttatást.
A vallási kisebbségek ügyének
hatósági kezelésében elsősorban nem a kisegyházak milyensége, hanem az
állam és a történelmi egyházak közötti viszony minősége fejeződik ki. Erről
van szó most is. A XX. századi jobboldali kurzusok idején Magyarországon
mindig megvolt a lehetőség arra, hogy a történelmi egyházak állami segítséggel
erősítsék pozícióikat a kisebb felekezetek „konkurenciájával” szemben.
Természetesen fölhasználva az egy kalap alá vett „szekták” általános társadalmi
veszélyességének koncepcióját. Surján is ezt használja, miközben káosznak
láttatja a felekezeti sokszínűséget, törvénysértésnek a másságot tükröző
vallásgyakorlatot. Egészen végletes állításokba csúszik, amikor az általa
nem konkretizált hazai „szekták” tevékenységét a fasizmussal méri, és nürnbergi
ítéletet követel gondolataikkal szemben.
A rendszerváltás lázas hónapjaiban
született törvény módosításáról tíz év után lehet(ne) politikai vitát folytatni.
De ezt a vitát azok a jobboldali erők dominálják, melyek a módosítás leple
alatt a kisebb felekezetek szabadságát akarják korlátozni, s nem a felekezetalapítás
„jogtechnikai” kérdéseiről beszélnek, hanem szenvedélyesen szónokolnak
az anyaszomorító, nemzet- és kultúraellenes szekták, agy- és pénzmosó kultuszok
stb. ellen, úgy hogy vádaskodásaiknak mindig az olyan, kisebb létszámú
neoprotestáns vagy keleti vallások hívei isszák meg a levét, amelyeknek
ilyesmihez nincs semmi közük. A jobboldal a törvénymódosítástól – kimondatlanul
– a történelmi egyházak előjogainak biztosítását várja, a kisegyházak pedig
tíz körömmel kapaszkodnak az 1990-es paragrafusokba, amelyeket szabad vallásgyakorlatuk
kizárólagos biztosítékának vélnek. Szerintem ez sem helyes magatartás,
viszont a mostani rendkívül ingerült politikai légkörben semmi esély nincs
a kompromisszumra, így pedig jó vallásügyi törvényt alkotni lehetetlen.
Surján cikke mintha visszalépést
is jelentene a forgalomban lévő legújabb (Schanda Balázs-féle) kormányzati
elképzeléssel szemben is. Ez szakítana a jelenleg csupán formai követelményekhez
kötött felekezetalapítással, egy bíróság illetékességi körébe utalná az
elismertetést, ami még nem jelentene automatikusan sem kedvezményeket,
sem intézményfenntartói jogokat. Erről a tervezetről érdemes lenne vitatkozni,
hiszen számomra is elfogadható, hogy ne nevezzen a törvény minden vallási
csoportot „egyháznak”, hanem inkább „vallási közösségnek”, s hogy legyen
egy nyilvánosságra hozható hitelvi nyilatkozat.
Surján azonban nem ilyesmiről
óhajt vitatkozni, ő szellemi keresztes hadjáratot hirdet a „veszedelmes
szekták” ellen, és ahhoz a már elvetélt javaslathoz tér vissza, amely az
egyházzá minősítéshez százéves hazai működést és (az ezúttal csak „sok
hívőnek” nevezett) tízezer fős tagságot követel meg. (Szerencse, hogy 1568-ban
az erdélyi rendek nem így gondolkoztak a nagy protestáns egyházak egyenjogúsításakor.
Különben ma nem büszkélkedhetnénk ezzel.)
Surján képviselő úr csak
az alábbi kérdéseket hagyja nyitva: pontosan ki is veszélyes kire, ki milyen
törvényt sért, miért és hogyan lehet ellenük védekezni. Azt ugyanis leszögezhetjük,
hogy a hatályosan bejegyzett hazai kisegyházak erkölcsös, törvénytisztelő
életet élnek és követelnek meg tagjaiktól; némelyek különös hóbortoknak
hódolnak ugyan, de a mostani vallási pluralitás nem veszélyezteti a társadalom
rendjét. A törvénymódosítás önmagában nem lehet eszköz a vallással való
visszaélés elleni küzdelemben, azzal visszaélni el nem ismert felekezetek
vagy egyesületek keretében is lehet. Egy mégoly szigorú vallásügyi törvény
sem tudja előzetesen kiszűrni a kizárólag haszonszerzésre vagy pénzmosásra
szerveződő álfelekezeteket, de nem is az a dolga. Arra ott van az APEH,
a VPOP és a rendőrség. (Nem is beszélve arról, hogy a katolikus bitangkasszaügy
után nyilvánvaló, hogy nemcsak a „kicsik” háza előtt lehet söpörni.) Ha
pedig egy kisegyház obskúrus politikai pozíciószerzésre tör – pl. a szcientológiát
hozzák ilyen hírbe –, több mint hiba ezt minden kisegyházra kivetíteni.
(A jehovisták például szélsőségesen apolitikusak.) Ilyen esetben is lehet
élni a nyilvánosság adta széles körű lehetőségekkel, és persze a lobbizás,
a befolyásszerzés igénye sem kisegyházi sajátosság.
Az európai integrációra,
mint jogharmonizációs kényszerre hivatkozni egy efféle szigorítás kapcsán
értelmetlen. Nem tudunk arról, hogy bármelyik országjelentésben kifogásolták
volna a magyar vallásügyi igazgatás túlzott liberalizmusát, vagy Brüsszelben
ajtót mutattak volna nekünk azért, mert nálunk már száz fővel is lehet
egyházat alapítani. Surján cikkében is előjönnek tipikus szektavádak, miszerint
az anonim szervezetek családellenesek (miközben a kisegyházak köztudottan
családcentrikusak), feltétlen tiszteletet mutatnak tévedhetetlennek hitt
vezetőik iránt (mintha ez nagy egyházakban nem lenne így). Surján teljesen
avítt érveket is előhoz, például azt, hogy a munkanélküliség a szektásodás
melegágya. Ha az lenne, akkor a munkanélküliség csökkentésében elért sikerekkel
együtt e veszélynek is csökkennie kellene...
Természetesen nem állítom,
hogy egyes kisegyházak tevékenysége ne lenne vallásetikai okokból kifogásolható
és kifogásolandó. De: ok lehet ez egy állam számára ahhoz, hogy kardot
rántson a „szekták” homályos tömbje ellen? Eddig ugyanis egyetlen bejegyzett
kisegyházról sem mondhatjuk, hogy áthágta volna a törvényesség határát.
Nyilván sok normális gondolkozású polgártársammal együtt viszolygok attól,
hogy a jehovisták nem engedik meg a vérátömlesztést, vagy bálványimádásként
tiltják a gyerekeiknek, hogy kis barátjuk születésnapi tortájából egyenek.
(Másokra ezek a szélsőségek nem jellemzőek.) Tarthatjuk vallásos butaságnak,
ha emberek tízezreket fizetnek egy szcientológus tréningért vagy extázist
produkálnak a Hit Gyülekezetében, de ilyen alapon azt is így minősíthetjük,
hogy a katolikusok tiltják a fogamzásgátló tablettát. Ezek a társadalom
többsége által elutasított magatartásformák, mégsem törvénysértések. Vannak,
akik így látják helyesnek, és az államnak nincs is joga ebbe beavatkozni,
akkor sem, ha a végrehajtó hatalom képviselői ezt etikailag kifogásolják.
Az efféle dolgokat összemosni a gyerekrablással vagy a világvége-öngyilkossággal
veszélyes dolog. Legalább annyira, mint bukósisak nélkül motorozni. Vagy
felekezeti előítéletekkel törvényt alkotni.
Ha az állam felnőttnek tekinti
polgárait, nyugodtan rájuk bízhatja, élnek-e a kisegyházak kínálta lehetőséggel
vagy sem. Egyébként Surjánnak igaza van: a fanatizmussal szemben nagyon
fontos a megelőzés, a vallási felvilágosítás. De csak az a megelőzés lehet
jó, amely nem általánosít, pontosan fogalmaz és elfogulatlan. A tervezett
szektaellenes propagandaközpontok például a Surján által sugallt formában
nem felvilágosítással, hanem riogatással foglalkoznának.
Összességében Surján szektaügyi
álláspontját csak úgy lehetne minősíteni, mint ahogyan Husz János véleményezte
a máglyához buzgón rőzsét hordó öregasszony tevékenységét: „sancta simplicitas!”
(Szent együgyűség!)