A HÉTKÖZNAPI ÉLET
ÉS AZ ÜNNEPEK VISSZAFOGLALÁSA
Ajánlások a polgári köröknek
XIII. rész
II. Feladat-, téma- és programjavaslatok témakörök szerint
M./ Tanulással, oktatással, neveléssel kapcsolatos feladatok, programok
Élj mindennap úgy, mintha az utolsó napod volna,
de tanulj úgy, mintha örökké élnél!Rotterdami Erasmus
- Célzott ösztöndíjakat alapíthatnak egy-egy iskola számára egyes polgári körök, vagy azok összefogásai. Célzott program az, ami többlet: pl. iskolai versenyekre való felkészítés, az eredményességet kell jutalmazni az ösztöndíjjal, mind a tanárt, mind a diákot. De lehetnek egyéb fontos szempontok is, pl. egy-egy férfi tanár számára külön feladattal ösztöndíj alapítása (szakkörök, kutatás, honismereti kiadvány szerkesztése, botanikus kert létesítése stb.), hogy ne hagyja ott a pedagógus pályát idő előtt.
- Alapítsunk “esti”, “vasárnapi” iskolát egyszerűen csak a tudásszomj jegyében, de ezeknek lehet egészen konkrét célja is, valamilyen továbbképzés, szakmai képzés, hiányzó, vagy lassan feledésbe menő ismeret elsajátítása.
- Az utóbbi években közösségi összefogással sok iskola született – egyházi iskolák, ökumenikus szellemű iskolák. Ez a folyamat a kezdeti lelkesedés után abbamaradt – most volna itt az ideje újra fellendíteni az ilyen irányú törekvéseket a polgári körök segítségével.
- Tehetséggondozás: igazi polgári feladat. A szocializmusra a kontraszelekció volt a jellemző. A mi feladatunk a kiválóakat még kiválóbbá tenni. Észre kell venni a tehetséget gyermekeinkben, a baráti köreinkben. A tehetséggondozásnak számos formája, szintje van: az odafigyeléstől, bíztatástól kezdve a konkrét segítésig, ajánlásokig, a továbbtanulás stb. segítéséig. A tehetség alatt nemcsak az értelmiségi létet értjük, nagyon fontos a színvonalas, igényes kézművesek kiválasztódásának a támogatása. Ezt szolgálják a különböző közös játékok, túrák, versenyek stb.
- A nevelés tágabb feladat: a családi életre, a tudás, a szorgalom, az igényesség tiszteletére nevelés átfogó - iskolai, családi, közösségi - feladat. Ezt fel kell vállalniuk a polgári köröknek is.
- Az “információrobbanás” korában az egyik legfontosabb feladatunk a fontos, a sürgős, az értékes és a kevésbé fontos, a kevésbé sürgős, az értéktelen elválasztása. Ebben a polgári köröknek mérési, értékelési módokat kell kidolgozni, elterjeszteni.
- A tanulás örök feladatunk – ma különösen, amikor a tudás elértéktelenedése sokkal gyorsabb folyamat -, ebben a polgári köröknek egymást kiemelten kell támogatniuk. Minden évben (szemeszterben) előre meg kellene határozni, hogy mi lesz az a terület (egy fontos könyv, számítástechnikai ismeret, idegen nyelv stb.), ahol előre fogunk lépni.
- A felelősségre nevelés elindul a családokban, de ezt tovább kell tágítani, a közösségért, a nemzetért vállalt felelősségig. E téren a polgári köröknek primer faladataik volnának.
- Az idegen nyelvek tanulása kiemelt és elengedhetetlen feltétel ma. Ehhez persze szorosan hozzátartozik a magyar nyelv igényes használata, tisztelete.
- A határainkon túl élő magyar ifjúság jelentős része tanul tovább Magyarországon. Számukra kívánatos volna ösztöndíjakat alapítani, azzal a feltétellel, hogy visszamennek a szülőhazájukba, ott teremtve egzisztenciát (ezt az egzisztenciateremtést is indokolt lehet támogatni, ezen fiatalok életét nyomon követni).
- A humán tudományok elértéktelenedése ellenében tennünk kell: az irodalmat, a történelmet, az esztétikai élvezeteket, a művészeteket átfogóan kell pártolni az elgépiesedő, technicizálódó világban